Stop smog, czyli co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych? – Czyszczenie DPF oraz wymiana filtra na nowy

Sam skrót DPF, to z angielskiego „gasoilne particulate filtre, czyli filtr cząsteczek stałych. To część, którą montuje się w wydechowych układach silników wysokoprężnych, ale również i benzynowych. Ma on za zadanie oczyścić spaliny z cząstek stałych, które zawierają chociażby niespalony węgiel. Filtr nie posiada wysoce skomplikowanego działania, gdyż stałe cząstki osadzają się na włóknach i ściankach z materiałów ceramicznych, metalu, bądź też specjalnego papieru.

Wystarczy dowiedzieć się więcej o akcjach typu STOP SMOG, a przekonamy się z jak ważnym zagadnieniem mamy do czynienia. Kiedy nasze samochody zaczynają mieć coraz większy przebieg, filtr cząstek stałych zaczyna stopniowo się zapychać. Okazuje się, że jego żywotność, może być uzależniona od ogólnego stanu technicznego pojazdu, jakości stosowanego paliwa, ale też i preferowanego przez nas stylu jazdy. W wielu samochodach, zainstalowany jest specjalny tryb regeneracji DPF, który odbywa się pasywnie. Jest to bowiem samooczyszczanie, które polega na katalitycznym spalaniu cząstek w wysokiej temperaturze, przekraczającej nawet 600 stopni Celsjusza.

Wielu producentów stawia także na aktywne systemy wypalania, które polegają na zmianie trybu pracy silnika, w wyniku której wzrasta emisja dwutlenku azotu. Konsekwencją tego, jest po prostu utlenianie się węgla, który zawarty jest w cząstkach. Warto jednak wiedzieć, że wciąż pozostaną substancje niepalne, a te będą się gromadzić i tworzyć popiół. W związku z tym, filtr co jakiś czas się zapełnia, przez co spada efektywność jego regeneracji. Kiedy dojdzie już do całkowitego napełnienia, system pokładowy powinien dostarczyć nam właściwy komunikat. W związku z tym, konieczna stanie się wizyta w serwisie, która oznacza wymianę lub czyszczenie DPF.

Jak zbudowany jest filtr DPF?

Zapełnienie się filtra generuje pewien problem. Wymiana na zupełnie nowy, z pewnością będzie bardzo kosztowna, a właściciele samochodów często wolą go całkowicie usunąć, co jest poważnym błędem. Tego typu działania mogą grozić poważnymi konsekwencjami – zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, bądź też wysokim mandatem. Jest to bowiem sytuacja, kiedy samochód nie będzie spełniał norm, pod względem emisji spalin.

Obecnie jednak, niektóre firmy oferują nam specjalistyczną regenerację DPF, co pozwala zaoszczędzić nam naprawdę sporo pieniędzy, a cały proces będzie dodatkowo w pełni zgodny z obowiązującymi przepisami.

Czyszczenie filtra DPF

Popularną metodą, jest chociażby specjalistyczne czyszczenie ultradźwiękowe, które jest wysoce skuteczne, natomiast dość ryzykowne. Otóż wkład filtra jest wykonany z węglika krzemu, a ten może ulec skruszeniu podczas wykorzystania ultradźwięków.

O wiele bezpieczniejsze, a zarazem bezpieczniejsze, okaże się mycie DPF, czyli zastosowanie hydronimicznego systemu czyszczenia filtrów. Na początku wykonuje się demontaż części, co pozwala dokonać weryfikacji jej stanu, a precyzyjniej mówiąc wkładu, za pomocą endoskopu. Kolejnym etapem jest kąpiel w bardzo gorącej wodzie, wraz ze środkiem zmiękczającym.

Następnie, możliwe staje się już zamontowanie filtra w specjalnej maszynie, gdzie popiół zostaje skutecznie wybijany z kanalików, a wykorzystana jest do tego woda pod wysokim ciśnieniem. Konieczne jest tak długie wypłukiwanie, aż do momentu, kiedy wartości pomiarowe, zbliżą się do tych, jakie prezentują fabrycznie nowe części. Zwykle jest to zabieg trwający od trzydziestu do sześćdziesięciu minut. Na końcu, filtr wymaga jeszcze osuszenia, po czym odnawia się go odpowiednią farbą i dopiero później, można ponownie zamontować go do samochodu.

Nowy filtr DPF – kiedy?

Zdaniem specjalistów, opisywane wyżej procesy są w stanie sprawić, że część powróci do fabrycznego stanu. Wyjątkiem są jednak sytuacje, kiedy filtr dozna mechanicznego uszkodzenia. Może być on chociażby stopiony od środka. W takim wypadku, jedyną możliwością jaka nam pozostaje, to zakup nowego filtra.